Human Scale – kaupunkisuunnittelusta taas kerran

Helsingin Kaupunkisuunnittelulautakunta kokoontuu ylihuomenna päättämään – taas kerran – Pasilan läpi aiotusta uudesta suurväylästä, Veturitiestä.

Vaikka Helsinki muiden “menestyskaupunkien” tavoin hehkuttaa ympäristöystävällisyyttään, tässä ollaan nyt rakentamassa sellaista asfalttikenttää keskelle tulevaa asuinaluetta, että luulisi menneensä aikakoneessa 60-luvulle.

Veturitie KSV 4.2013Veturitie tämän näköisenä on käytännössä läpikulkuväylä. Näin isolla tiellä ajetaan lujaa, mikä tekee sitten mahdottomaksi mitkään yritykset toteuttaa ihmisen mittaista kaupunkia.

Näitä päätöksiä sekä Pasilan katuverkosta että tulevan keskustakorttelin suunnittelulähtökohdista on jo tehty kaikessa hiljaisuudessa useiden vuosien ajan. Jaksaako kukaan oikeasti niitä enää seurata? Taitavat uskoa järkyttyneet helsinkiläiset vihreätkin, ettei mitään ole tehtävissä.

Jotkut toki jaksavat pohtia parempaakin.

Pasilan vanhoilla veturitalleilla uutta urbaania elämää jo usean vuoden ajan tuottaneet Kääntöpöytä-kaupunkiviljelyprojektin aktiivit ovat visioineet mainion vaihtoehdon liikennekurjuudelle täällä.

Muuallakin Helsingissä ollaan heräämässä siihen, että kaupunkeja tehdään, ja että tätäkin kaupunkia voidaan tehdä hyvin tai sitten huonosti. Omasta mielestäni tähän mennessä Helsinkiä on pääasiassa tehty aika hyvin – on kansainvälisesti kehuttua umpikorttelikeskustaa upeine jugend-luomuksineen, on puistoa, kaupunkimetsää ja rantaa. Julkinen liikenne on ihan OK, kunhan sen ei anneta rapistua. Ja meillä on myös toimivaa ja rakastettua modernia lähiötä. Paikallisaktiivit ja jotkut suunnittelijatkin ovat alkaneet tajuta niidenkin arvon. Ja saattaahan noista uudemmista alueista – Arabianrannasta vaikka – vielä ehkä saada ihan kunnollisia asuinalueita, joilla on vahva identiteetti ja joissa on hyDoc Lounge 4.4.2013vä elää.

Tällaisista asioista keskusteltiin ihastuttavan moniäänisesti torstaina Doc Loungen järjestämän elokuvaillan päätteeksi. Ensin nähtiin mainio The Human Scale. Sitten puhuttiin kaupungin järjettömyydestä.

Mukana keskustelussa olivat Elon dokumentaarisen elokuvan proffa Susanna Helke, yhdyskuntasuunnittelun proffa Kimmo Lapintie, We Love Helsingin toiminnanjohtaja Timo Santala ja allekirjoittanut, antropologian tohtori, dosentti Eeva Berglund.

Antropologi on myös ohjaajakin, Andreas Dalsgaard. Sen osasi leffasta melkein arvata. Elokuvan näkökulma kun on ihmisen (antroposin).

Yksi elokuvan pääviesteistä on, että kaupunki, joka on suunniteltu autoille eikä ihmisille on tietenkin hyvä autoille ja huono ihmisille.

Pääasiallinen elokuvan sankari on silti tanskalainen Jan Gehl, arkkitehti joka on vuosikymmenet levittänyt tätä sanomaa. Yksityiskohdista ja erilaisista konteksteista voi hyvin edelleen väitellä, mutta Gehlin perusoppia on vaikea kiistää: ihminen viihtyy parhaiten ihmisille suunnitellussa ympäristössä, ja kaupunki, joka näillä periaatteilla suunnitellaan myös kukoistaa.

Niinpä herää kysymys Helsingin liikennesuunnittelijoille: miksi he eivät ole tätä oppia sisäistäneet? Vai onko ylimitoitetun tien kiiruhtamisen taustalla sittenkin jokin finansseihin liittyvä fantasia?

Advertisements
2 comments
  1. eevabee said:

    Ihmisen kokoista ei nyt tehdäkään Helsingissä, kun 1900-luvun insinöörismiesten unelmat nyt vihdoinkin ehkä toteutuvat, ja ihan keskustan tuntumassa vielä.
    Eilinen (23.4.2013) Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokous päätti antaa Veturitien liikennesuunnitelmalle vihreää valoa. Kriittisiä kommentteja toki löytyy jo nyt ainakin blogeissa, Vasemmistoliiton Sampo Villasen sivuilla http://stadinvaltuusto.vas.fi/2013/04/23/sampo-villanen-veturitielle-tuli-demokratian-ohituskaista/ sekä Vihreiden Hannu Oskalan http://hannuoskala.fi/2013/04/tieta-umpitunnelissa/
    Myös lautakunnan vara-pj, Vihreiden Osmo Soininvaara kirjoittaa Veturitiekeskustelusta, http://www.soininvaara.fi/2013/04/23/kaupunkisuunnittelulautakunta-23-4-2013/#more-8834. Hän epäilee, ettei lautakunnalla ole tässä asiassa oikein päätösvaltaakaan, koska kaupunki oli jo sopinut asiasta sitovasti valtion kanssa.
    Poliittisesti sitoutumattomien ja blogeja kirjoittamattomien joukossa tuntuu valtaavan epäuskon sekainen suuttumus. Noin lievästi sanottuna.
    Voisikohan lobbaaminen paremman päätöksentekokulttuurin sekä edes hiukkasen vastuullisen tienrakentamispolitiikan puolesta kantaa hedelmää? Mikä onnistuisi palauttamaan järjen Pasilan kehittämiseen, ettei Helsingin keskustassa kymmenen vuoden päästä vallitse liikenneruuhka, joka tuhoaa viimeisenkin toivon säilyttää Helsinki “taskuunmenevänä metropolina”?

  2. Jossain joku ehdotti että kaupungin ja valtion välinen sopimus vietäisiin korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ideana että kaavoitusta pakottava sopimus olisi laiton. Kukahan tätä osaisi edistää? Helsy kattojärjestönsä tuella ehkä?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: